۴ بازديد

مواد شیمیایی می‌توانند خوراکی یا صنعتی و یا جزو مواد مصرفی در آزمایشگاه‌ها باشند. مواد شیمیایی موجود در آزمایشگاه‌ها معمولا برای تحقیقات مختلف در زمینه‌های متفاوت مورد استفاده قرار می‌گیرد. مواد شیمیایی را هم می‌توان در طبیعت پیدا کرد و هم می‌توان در محیط‌های آزمایشگاهی با فرآیندهای شیمیایی ساخت.

کاربرد مواد شیمیایی

از مواد شیمیایی در انجام تحقیات علمی در زمینه‌های مختلف استفاده می‌کنند. کاربرد مواد شیمیایی در این تحقیقات به دست آوردن داده‌های صحیح و تکرارپذیر است. این تحقیقات می‌تواند در زمینه‌های زیر صورت بگیرد؛

1) تحقیقات شیمیایی

2) تحقیقات فیزیکی

3) تحقیقات زیست‌شناسی

4) تحقیقات پزشکی

5) مواد شیمیایی مربوط به کشاورزی و صنعت دارویی

 انواع مواد شیمیایی

مواد شیمیایی به دودسته اصلی تقسیم می‌شوند که شامل مواد آلی (مواد حاوی کربن) و مواد معدنی ( مواد بدون کربن) است.
مواد شیمیایی دارای دسته‌بندی دیگری نیز می‌باشد که طیف گسترده‌ایی را در بر می‌گیرد. این دسته‌بندی شامل بازها و اسیدهاست. زمانی که این دو در نقطه اعتدال قرار دارند، PH  آن ها صفر است. اسیدها و بازها (به بازها مواد قلیایی هم گفته می‌شود) موادی خورنده هستند بنابراین کار با آن‌ها به شدت خطرناک است. بسیاری از سفیدکننده ها از خانواده مواد قلیایی می‌باشند. به موادی خورنده می گویند که تماس آن‌ها با بدن و بافت‌های زنده باعث تخریب یا تغییر غیرقابل بازگشت در بدن می‌شود.

تفاوت مواد شیمیایی آزمایشگاهی و صنعتی

تفاوت این دو مواد در ساختارشان نیست بلکه در مواردی مانند: خلوص، قیمت و گریدها یا همان درصد خلوص است. این تفاوت به این شکل است که مواد مصرفی در صنعت خلوص کم‌تری نسبت به مواد مصرفی در آزمایشگاه‌ها دارد . چون در آزمایشگاه‌ها از مواد شیمیایی برای تحقیقات استفاده می‌کنند بنابراین نتایج خیلی مهم‌تر است و خالص بودن ماده شیمیایی از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. کمپانی  ROMIL انگلستان با داشتن نماینده فروش در ایران قادر به تامین احتیاجات مواد شیمیایی مورد نیاز در تمام صنایع مختلف می باشد. به همین جهت مواد شیمیایی ROMIL در آزمایشگاه‌ها معمولا در دسترس هستند.
البته این موضع در تمام صنعت‌ها صدق نمی‌کند مثلا مواد شیمیایی در صنعت پتروشیمی به اندازه مواد شیمیایی آزمایشگاهی حائز اهمیت است.
در مورد درصد خلوص هم گریدها را به صورت تحلیلی با بیشتر از 90 درصد، آزمایشگاهی با 97 درصد، عمومی 95 درصد و صنعتی 90 درصد خلوص دسته‌بند می‌کنند.
 

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.